UCHWAŁA Nr 7/2015
Kujawsko-Pomorskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
z dnia 23 października 2015 r.
w sprawie weryfikacji granic obszaru zabudowanego.
Na podstawie art. 140h ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.) uchwala się co następuje:
§ 1
1. Dostrzegając zagrożenia związane z bezpieczeństwem niechronionych użytkowników dróg
w kontekście zmiany Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.) w zakresie noszenia elementów odblaskowych przez pieszych poruszających się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, zobowiązuje się wszystkie organy zarządzające ruchem na drogach województwa kujawsko-pomorskiego do przeprowadzenia przeglądów dróg pod kątem weryfikacji obszarów zabudowanych.
2. Weryfikacji obszarów zabudowanych należy dokonać w oparciu o wytyczne Kujawsko-Pomorskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
3. W przypadku stwierdzenia uchybień i nieprawidłowości konieczne jest pilne podjęcie działań zmierzających do zmiany granic obszaru zabudowanego zgodnie z wytycznymi oraz ustalonym harmonogramem.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Sekretarzowi Kujawsko-Pomorskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący K-PWRBRD
Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Piotr Całbecki
Załącznik do uchwały Nr 7/2015
K- PWRBRD z dnia 23 października 2015 r.
Wytyczne Kujawsko-Pomorskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w sprawie wyznaczania granic obszaru zabudowanego.
1. Definicje
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 2012 poz. 1137 z późn. zm.)
- Art. 2. pkt 15
obszar zabudowany – obszar oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi;
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach
Załącznik do Dz.U. nr 220. Poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
5.2.48.1 Zasady ogólne
Znak D-42 "obszar zabudowany" (rys. 5.2.48.1) stosowany jest w celu wskazania kierującym pojazdami, że wjeżdżają w obszar zabudowany.
Znak D-42 umieszcza się po prawej stronie drogi wjazdowej do miejscowości, w miejscu ustalonym jako granica obszaru zabudowanego.
Jeżeli droga przebiega na przemian przez obszar danej miejscowości uznany za zabudowany oraz nieuznany za taki obszar, wówczas znak D-42 umieszcza się na każdej granicy obszaru zabudowanego.
Jeżeli w danej miejscowości granica pomiędzy kolejnymi końcem i początkiem obszaru zabudowanego, wskazanymi znakami D-42 i D-43, byłaby mniejsza niż 300 m, to na tym odcinku nie umieszcza się znaków D-42 i D-43, wprowadzając ewentualne podwyższenie dopuszczalnej prędkości pojazdów znakiem B-33. Znaki D-42 i D-43 mają wymiary: długość podstawy 1200 mm, wysokość 700 mm. Na jednojezdniowych drogach powiatowych i gminnych dopuszcza się znaki D-42 i D-43 o wysokości 530 mm.
Znak D-43 "koniec obszaru zabudowanego" (rys. 5.2.49.1) stosowany jest w celu wskazania kierującym, że wyjeżdżają z takiego obszaru.
Znak D-43 umieszcza się po prawej stronie drogi, w tym samym przekroju co D-42 zastosowany do kierunku przeciwnego.
Jeżeli obszar zabudowany obejmuje sąsiadujące miejscowości, to na ich granicy nie umieszcza się znaku D-43, a w odległości do 50 m za znakiem E-17a wskazującym wjazd do następnej miejscowości umieszcza się znak D-42 stanowiący potwierdzenie kontynuacji obszaru zabudowanego. W takim przypadku na drogach jednojezdniowych dopuszcza się stosowanie znaku D-42 o wysokości 530 mm.
2. Przyczyna ustalenia standardów
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym:
Od 31 sierpnia 2014 roku każdy pieszy poruszający się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym ma obowiązek nosić elementy odblaskowe.
Od 18 maja 2015 roku za przekroczenie prędkości o 50 km/h na obszarze zabudowanym, Policja zatrzymuje kierowcy prawo jazdy na 3 miesiące.
3. Ustalenie granic obszaru zabudowanego
Granica obszaru zabudowanego wyznaczonego znakiem D-42 powinna być powiązana z występującą wzdłuż drogi zabudową o charakterze mieszkalnym i występującym na drodze ruchem pieszych.
Znak D-42 powinien być umieszczony w pobliżu miejsca, w którym następuje wyraźna zmiana charakteru zagospodarowania otoczenia drogi.
Znak D-42 powinien być powiązany z takimi elementami zagospodarowania drogi, jak :
- chodnika na całym odcinku obszaru zabudowanego
- wyjazdy bramowe z posesji,
- pas postojowy lub parking wyznaczony wzdłuż jezdni,
- skrzyżowanie.
Obszarowi zabudowanemu musi towarzyszyć oświetlenie wzdłuż drogi, przy czym musi ono znajdować się co najmniej w obrębie skrzyżowań, przystanków komunikacji zbiorowej, przejść dla pieszych i dojść do przystanków komunikacji zbiorowej.
Zwarta zabudowa, chodnik oraz oświetlenie są warunkami niezbędnymi do wyznaczenia granic obszaru zabudowanego.
Zwarta zabudowa to zgrupowanie nie mniej niż 5 budynków, za wyjątkiem budynków o funkcji wyłącznie gospodarczej, pomiędzy którymi największa odległość sąsiadujących ze sobą budynków nie przekracza 100 m. Przy czym budynki te położone są w odległości nie większej niż 50 metrów od drogi publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
Jeśli zabudowa poza zakresem chodnika nadal jest skupiona wokół drogi, wówczas 20 m. za znakiem D-43 należy ustawić znak A-16 z ograniczeniem B-33 km/h. Ograniczenia odwołać znakiem B-34.
Jeśli geometria drogi lub inne przyczyny nie wymuszają wskazania znakiem B-33 innej prędkości odcinki dróg na których zlokalizowany był dotychczas znak D-42, D-43 zaleca się ze względu na bezpieczeństwo pieszych wprowadzenia ograniczenia znakiem B-33(60).
Jako obszar zabudowany nie powinny być oznakowane miejsca, w których:
- zabudowa mieszkalna jest oddalona od drogi i nie jest z nią związana,
- strefy przedmieść, w których zabudowa ma charakter handlowo-usługowy (hurtownie, warsztaty, duże sklepy), jeżeli nie wiążą się z nią intensywny ruch pieszych w pobliżu drogi,
- występujący ruch pieszych wynika jedynie z lokalizacji przystanku autobusowego, skrzyżowania dróg lub ma charakter sezonowy.