Na podstawie art. 140h ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2021 r. poz. 450 z późn. zm.) Kujawsko-Pomorska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego postanawia co następuje:
§ 1
1. Dostrzegając problemy związane z brakiem jednolitości oznakowania pionowego w obrębie skrzyżowań z drogami publicznymi oznakowanymi strefami zamieszkania wojewódzka Rada BRD wnioskuje do Ministra Infrastruktury o ujednolicenia oznakowania stref zamieszkania w obrębie skrzyżowań z drogami publicznymi poprzez odstąpienie od stosowania oznakowania znaków D-1 i A-7.
2. Opisane w pkt. 5.2.1.1. załącznika nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych …. (Dz. U. z 2019 r. poz. 231) zasady ogólne wskazujące, iż znak D-1 „droga z pierwszeństwem” (rys. 5.2.1.1) stosuje się w celu oznaczenia początku drogi (trasy) w obszarze zabudowanym, na której kierujący ma pierwszeństwo na skrzyżowaniach z innymi drogami, aż do miejsca, w którym umieszczony jest znak D-2 (rys. 5.2.2.1). Wzdłuż drogi z pierwszeństwem powtarza się znaki D-1 o zmniejszonej do 400 mm długości boku (pkt 5.2.1.3).
W pkt. 5.2.1.3. Rozporządzenia wskazano, iż znaki D-1 mogą być umieszczone na skrzyżowaniach po umieszczeniu na nich znaków A-7 lub B-20.
Z zasadą tą w sprzeczności stoi zastosowanie znaku D-41 „koniec strefy zamieszkania” wraz ze znakami D-1 i A-7, który stosuje się w celu wskazania wyjazdu ze strefy zamieszkania.
Zgodnie z art.17 ust. 1. Ustawy Prawo o ruchu drogowym włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu: na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania.
Powyższe przepisy dają możliwość różnorodnego zastosowania znaków D-40 i D-41 w obrębie skrzyżowań z drogami publicznymi: samodzielnie bez znaków D-1 i A-7, lub wraz ze znakami D-1 i A-7 w jednym przekroju, a także wraz ze znakami D-1 i A-7 z zachowaniem wymaganej przepisami prawa odległości pomiędzy nimi. Mając na względzie możliwość zastosowania tych znaków poza skrzyżowaniami z drogami publicznymi, istnieje minimum kilka sposobów oznakowania tych połączeń. Zasadne jest zatem wprowadzenie jednolitego rozwiązania polegającego na wprowadzeniu znaków D-40 i D-41 na wlocie skrzyżowania drogi podporządkowanej bez względu na jej status bez powielania określenia przejazdu znakami D-1 oraz stosowania znaków A-7. Powyższe działanie pozwoli nie tylko poprawić czytelność oznakowania, ale również ograniczyć ilości znaków na drogach.
3. Przykładowy sposoby oznakowania przedstawia załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Sekretarzowi Kujawsko-Pomorskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.